Program i wykładowcy

Pierwsze miesiące nauki w Wytwórni Scenariuszy będą prowadzić do zaznajomienia słuchaczy z dramaturgią filmową, podstawami warsztatu scenarzysty, zasadami narracji, ale także elementami technologii produkcji filmowej. W Wytwórni Scenariuszy mają przeważać informacje o charakterze praktycznym, z poznaniem narzędzi pracy scenarzysty.

Pewną podstawę wiedzy o filmie słuchacz zdobędzie sam, ze wskazanej literatury, filmów itp. lub otrzymanych materiałów dydaktycznych. Posiadamy własną biblioteczkę kolekcją polskich wydań na temat scenariopisarstwa.

Obok regularnych wykładów i spotkań z zaproszonymi profesjonalistami (np. z reżyserami, producentami, scenarzystami  itp.) będą miały miejsce wizyty na planie zdjęciowym (wystawach WFDiF) i w miejscach postprodukcji, rozmowy z członkami ekip filmowych oraz projekcje wybranych dzieł.

Przykładowo podczas pierwszych 5 edycji studium, wykłady mistrzowskie – niezależnie od wykładów, ćwiczeń i konwersatoriów prowadzonych przez zasadniczą kadrę – wygłosili m.in: J. Zaorski, J. Machulski, K. Zanussi, P. Łoziński, I. Łepkowska, K. Rogulski, J. Krauze, K. Piesiewicz, K. Magowski, C. Harasimowicz, C. Łoszewski, M. Komar, P. Pitera, A. Dominik, E. Pytka, M. Otłowski, J. Lusiński,  i inni.

Grupy

Grupa słuchaczy na kursie dla początkujących jak i dla średnio-zaawansowanych, będą miały dwóch opiekunów artystycznych (reżysera i scenarzystę), którzy będą współpracować z każdym słuchaczem, sprawując nadzór nad napisaniem oryginalnego scenariusza filmu, wg klasycznej zasady master-class tj. relacji mistrz-czeladnik. Scenariusz ten będzie od połowy semestru letniego projektowany pod kierownictwem opiekunów, których wskazówki będą mieć charakter wytycznych, zaś na czas pisania rezerwujemy miesiące letnie. 

W zakresie ćwiczeń, już od pierwszego roku, przewiduje się próby samodzielnego pisania nowel filmowych i scenariuszy, które będą poddawane analizie i ocenie, oraz innego typu pracę własną słuchaczy. Interesującą nowością jest uruchomienie konwersatorium przypominającym Dyskusyjny Klub Filmowy w piątki zjazdów (g.18-20) – jako opcja uzupełniająca wiedzę o różnych formach scenariuszy.

Zaliczenie

Zadaniem kończącym i zaliczającym rok nauki będzie samodzielnie napisany scenariusz średniometrażowej (30 – 60 min.) noweli fabularnej lub pełnometrażowej (70 - 100 min), przy czym rozmiar dzieła określą opiekunowie artystyczni w porozumieniu ze słuchaczem danego kursu.
Zaliczeniem końcowym obu kursów, będzie gotowy scenariusz, a uwieńczeniem nauki wręczenie dyplomu I lub II stopnia, w zależności od uczestnictwa w danym rodzaju kursu.

Uwaga – szczegółowe pomoce naukowe, teksty, bibliografia, podstawy prawne, przykłady multimedialne i inne wartościowe materiały będą dostępne na tym portalu dla uczestników Wytwórni Scenariuszy po rejestracji i zalogowaniu się.

 

Sylwetki wykładowców

Podstawowa kadra wykładowców rekrutować się będzie z czołowych polskich praktyków, związanych zawodowo z profilem Studium, tj. scenarzystów i reżyserów a także filmoznawców. Wśród nich znajdują się dydaktycy związani uprzednio z innymi uczelniami, w tym z łódzką PWSFTViT. Zajęcia indywidualne oraz seminaria prowadzić będą m.in. Jerzy Domaradzki, Sławomir Fabicki, Feliks Falk, Marek Hendrykowski, Maciej Karpiński, Jacek Kondracki.

Planowane są spotkania autorskie z wybitnymi innymi reżyserami i scenarzystami połączone z analizą warsztatową ich filmów, a także przedstawicielami innych zawodów filmowych, w tym producentów i prawników. Wytwórnia pozyskała już zapowiedź współpracy ze znanymi osobowościami z grona czynnych zawodowo reżyserów i scenarzystów na prezentacje specjalne i wykłady mistrzowskie. Niektórzy ze stałych gości są wymienieni w zakładce program.

  • falk_feliks
    Feliks Falk (ur.1941)
    reżyser filmowy i teatralny scenarzysta filmowy dramatopisarz

    Absolwent wydziału malarstwa i grafiki warszawskiej ASP oraz wydziału reżyserii PWSTiF. Autor sztuk teatralnych i telewizyjnych oraz słuchowisk radiowych. Członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej. Pracownik naukowy PWSFTViT w Łodzi, b.kierownik Studium Scenariuszowego. Wyreżyserował kilkanaście filmów fabularnych, w tym m.in. W środku lata, Wodzirej, Szansa, Był jazz, Idol, Bohater roku, Koniec gry, Samowolka, Komornik, Enen, Joanna.

  • kondracki
    Jacek Kondracki (ur. 1956)
    scenarzysta kierownik literacki

    Absolwent Studium Scenariuszowego PWSTiF w Łodzi (1981), kierownik literacki w WFDiF, b.wieloletni dyrektor Agencji Scenariuszowej i b.kierownik Wyższego Studium Scenariopisarstwa PWSFTViT. Konsultant i script-doctor. Autor kilkunastu scenariuszy filmów fabularnych, w tym m.in. To tylko rock, Łuk Erosa, Męskie sprawy, Pamiętnik znaleziony w garbie, Operacja Dunaj oraz wielu scenariuszy seriali tv m.in. Wojenna narzeczona, Miasteczko, Na Wspólnej, Egzamin z życia.

  • Domaradzki
    Jerzy Domaradzki (ur.1943)
    reżyser i scenarzysta

    Wykładowca akademicki (AFTVRS Sydney- Australia, czynnie pracujący w zawodzie reżysera filmowego od 1975 r., również za granicą. W latach 1994-96 prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. B. członek legendarnego Zespołu Filmowego X. W dorobku reżyserskim ma ponad 30 filmów fabularnych, wielokrotnie nagradzanych, do części których napisał także scenariusz. Najważniejsze tytuły to:, Bestia, Wielki bieg, Trzy młyny, Biały smok/Legend of White Horse, Planeta Krawiec, Łuk Erosa, Struck by Lighting, Lilian’s Story, Piąta pora roku.

  • Karpinski
    Maciej Karpiński (ur. 1950)
    scenarzysta prozaik dramaturg krytyk literacki

    Scenarzysta, prozaik, dramaturg, krytyk literacki i teatralny, członek Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Wykładowca akademicki w Polsce i USA. W latach 1989-94 był wiceprezesem SFP. B.kierownik literacki Studia Filmowego "Perspektywa", redaktor Agencji Filmowej TVP S.A. oraz pełnomocnik Dyrektora PISF ds. międzynarodowych (2005-2010). Prezes Zarządu Gildii Polskich Scenarzystów Filmowych. Wieloletni (w latach 1990 - 2005) dyrektor Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Autor polskiego podręcznika scenariopisarstwa Scenariusz: niedoskonałe odbicie filmu. Autor scenariuszy 15 filmów fabularnych m.in. Pokój z widokiem na morze, Kobieta samotna, Pierścionek z orłem w koronie, Nastazja, Daleko od siebie, Córy szczęścia, Cud Purymowy, Różyczka, W ukryciu.

  • henrykowski
    Marek Hendrykowski (ur.1948)
    Filmoznawca i medioznawca wykładowca akademicki

    Profesor zwyczajny, filmoznawca i medioznawca, wykładowca akademicki, badacz historii i kultury filmowej, autor i współautor scenariuszy filmowych i tv.,konsultant scenariuszowy. Założyciel filmoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Redaktor naczelny czasopisma "Images". Ekspert PISF. Napisał m.in. książki Słowo w filmie, Słownik terminów filmowych, Stanisław Różewicz, Język ruchomych obrazów, Leksykon gatunków filmowych, Sztuka krótkiego metrażu, Metafory Internetu, Świetliste słowa, Film i moda, Morgenstern, Najlepsze kasztany.Księga cytatów polskiego filmu.

  • zablocki
    Michał J.Zabłocki (ur. 1950)
    producent wykonawczy, wykładowca akademicki

    Producent wykonawczy lub nadzorujący, wykładowca akademicki, b.kierownik produkcji, publicysta specjalizujący się w prawie autorskim, scenarzysta (Trick, Złoto Wrocławia, Kipu), ekspert MKiDN oraz 4 filmowych funduszy regionalnych (2012-2013). Napisał książki: Filmujemy na video, Angielsko-polski słownik terminologii filmowej, Kinematografia-Telewizja i Wideo w Polsce (7 wydań leksykonu), Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce (4 wydania 2013-2018). Kierownik organizacyjno-programowy Wytwórni Scenariuszy.

  • slawomir_fabicki
    Sławomir Fabicki (ur.1970)
    reżyser I scenarzysta

    Reżyser, scenarzysta, członek Europejskiej Akademii Filmowej. Absolwent Studium Scenariuszowego a następnie Wydziału Reżyserii PWSFTViT w Łodzi. Jego etiuda dyplomowa Męska sprawa zdobyła ponad 50 nagród na świecie włącznie z nominacją do Oscara w kategorii krótkiego filmu fabularnego. Wykładowca Szkoły Andrzeja Wajdy i Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Wyreżyserował m.in. filmy fabularne Z odzysku (kilkanaście nagród na świecie w tym wyróżnienie jury ekumenicznego w Cannes i polski kandydat do Oscara), Miłość.

Wybierz preferowaną formę
kontaktu i skontaktuj się z nami!